Dag 4: Horseshoe Bend & Zion NP - Reisverslag uit Saint George, Verenigde Staten van Ivo Scholten - WaarBenJij.nu Dag 4: Horseshoe Bend & Zion NP - Reisverslag uit Saint George, Verenigde Staten van Ivo Scholten - WaarBenJij.nu

Dag 4: Horseshoe Bend & Zion NP

Door: Ivo Scholten

Blijf op de hoogte en volg Ivo

26 Februari 2014 | Verenigde Staten, Saint George

Na eindelijk eens van een goede nachtrust genoten te hebben was ik er helemaal klaar voor. Zion National Park stond vandaag met rood omcirkeld in in mijn agenda en dat bleek achteraf niet voor niks te zijn.

Maar voordat we op weg gingen hebben we eerst even genoten van het continentaal ontbijt bij Rodeway Inn in Page. Zo'n continentaal ontbijt stelt vaak niet veel voor, maar deze was wel aardig. In de lobby lagen nog wat informatieboekjes, dus goed te gebruiken als leesvoer tussen het eten in.

Door één van de informatieboekjes kwam ik weer op een bezienswaardigheid die ik ooit op een short list had staan voor deze vakantie, maar die niet op de definitieve lijst is gekomen. Horseshoe Bend is een stuk rivier welke 270 graden om een rots heen kronkelt en heeft iets weg van een hoefijzer (vandaar de naam). Horseshoe bend lag op slechts 10km van ons hotel, dus besloten we toch maar even te gaan kijken voordat we Zion zouden rijden. Horseshoe bend is alleen te bereiken via een onverhard pad waar geen auto's zijn toegestaan, maar het is slechts 1 km lopen, dus goed te doen. Het was een mooi gezicht en na enkele plaatsjes te hebben geschoten gingen we weer de auto in om in 2,5 uur Zion NP te bereiken.

De 2,5 uur waren in een zucht voorbij door de mooie route naar het park. We kwamen binnen via de East entrance en daalden via een kronkelende weg enkele honderd meters dieper de vallei in. Naast de weg stonden enkele steenbokken tegen de wand op, maar helaas waren we net te laat die vast te leggen op de gevoelige plaat.

Eenmaal beneden in de vallei reden we de scenic drive op. Aan deze drive van enkele kilometers lang liggen verschillende parkeerplaatsen met daaraan beginpunten van verschillende trails. Wij hadden vooraf al Angels Landing trail aangestipt, dus wisten we waar we eruit moesten.
Wat ons de hele vakantie (tot nu toe) is opgevallen is, dat het overal erg rustig is in de parken. Ideaal als je in alle rust wil genieten van al het moois. Mijn advies: Ga altijd in het voor- of naseizoen als je een vakantie als deze wil plannen.

We hadden één rugzak (bedankt voor het lenen pa) volgeladen met Powerade en water om zo niet uit te drogen tijdens deze in totaal 10km lange tocht. Het begin van de route was nog niet erg stijl, maar na een paar honderd meter begon het stijgingspercentage stukje bij beetje toe te nemen en werd het snel duidelijk waarom deze route als 'voor gevorderden' wordt bestempeld. Na een kilometer of 3,5/4 wordt de trail pas echt een uitdaging. Kettingen aan de rotsen bevestigd moeten ervoor zorgen dat je altijd veilig naar boven moet kunnen klimmen, maar Joyce durfde na een ketting of 2/3 toch niet verder naar boven (ze was niet de enige trouwens). Met de goedkeuring van Joyce besloot ik als eenzame strijder de laatste honderden meters omhoog af te gaan leggen. Sommige stukken waren makkelijk te beklimmen, andere stukken waren iets lastiger. Gelukkig kan ik vrij aardig klimmen en ben ik niet bang voor hoogtes anders had ik ook af moeten haken. Eenmaal boven kon ik mijn ogen niet geloven en vond ik persoonlijk dit nog mooier dan de Grand Canyon. Als je daar zo bovenaan die relatief smalle rots van 454 meter staat en overal om je heen verschillende kloven in kan kijken en beneden auto's ziet rijden voel je je heel klein.

Na een minuutje of 2/3 rond te hebben gekeken en te hebben genoten besloot ik maar weer terug te gaan. Joyce zat toch al gauw zo'n 20 minuten te wachten en ik moest dat stuk ook weer terug. We zijn samen naar beneden gewandeld en kwamen, toen we bijna bij het einde (of eigenlijk begin) waren, enkele hertjes tegen (zie foto).

Omdat de schaduw de vallei in begon te vallen (de zon staat wat lager in deze tijd van het jaar) besloten we maar richting onze volgende verblijfplaats te rijden. Het was inmiddels ook al half 5, dus een mooie tijd aangezien we nog 45 minuten moesten afleggen naar Saint George om morgen weer door te rijden naar Las Vegas. Dat wordt een totaal ander avontuur dan de vorige dagen, maar daarom niet gelijk minder leuk. Morgen meer hierover.

We hebben net nog even wat gegeten bij Denny's. Daar kan je goed eten voor weinig geld.

Was getekend,

Ivo

  • 27 Februari 2014 - 08:41

    Gert De Ridder:

    Ha Ivo, bedankt voor de tip. Deze komt zeker op onze lijst te staan!
    In Las Vegas even het vakantiegeld aanvullen?
    Geniet ervan,
    Gert

  • 27 Februari 2014 - 09:11

    Wesley:

    Ziet goed uit Ivo! Alleen die ESA kleren kunnen echt niet :). Geniet ervan!

  • 27 Februari 2014 - 19:00

    Barbara:

    Nu ben ik toch echt onder de indruk. wat een gaaf en bijzonder landschap. Stoer hoor om zo'n trail te lopen. Ik denk dat ik het met de hoogte niet had gedurfd. Maar misschien was ik wel eigenwijs.
    lekker dat het zo rustig is in de parken.
    Gaat morgen natuurlijk anders worden. Zal een flinke overgang zijn.
    Hey, l geniet ze verder en ik kijk weer uit naar het volgende verslag.
    XXX van J&B

  • 01 Maart 2014 - 01:04

    Ivo Scholten:

    Ha Barbara,

    Ik had het er al met Joyce over dat dit wel echt wat voor jullie zou zijn. Ook voor mijn ouders, maar die zouden het einde sowieso overslaan. Jannie en jij zouden het laatste stuk wel gaan proberen denk ik. Ik ga zo de volgende verslagen maken. We hadden wat vertraging omdat we gister geen internet hadden, dus plaats er zo gelijk twee ;)

    Gr, Ivo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivo

Actief sinds 18 Maart 2013
Verslag gelezen: 1006
Totaal aantal bezoekers 76159

Voorgaande reizen:

12 Maart 2019 - 28 Maart 2019

Zuid Afrika

01 Maart 2015 - 21 Maart 2015

West USA 2015

23 Februari 2014 - 13 Maart 2014

west USA 2014

31 Maart 2013 - 16 April 2013

Florida 2013

Landen bezocht: