Dag 3: Rifle - Arches NP - Moab - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Ivo Scholten - WaarBenJij.nu Dag 3: Rifle - Arches NP - Moab - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Ivo Scholten - WaarBenJij.nu

Dag 3: Rifle - Arches NP - Moab

Door: Ivo Scholten

Blijf op de hoogte en volg Ivo

03 Maart 2015 | Verenigde Staten, Moab

Na de relatief rustige dag van gisteren stond er vandaag een wat actievere dag op de planning. Na een 'korte' rit van 2,5 uur moet/mag er gewandeld worden in Arches NP.

Na een betere nachtrust dan gisteren (gemiddeld 2uur langer geslapen) was het ontbijt wat minder goed dan gister. Het aanbod was aan de kleine kant. Maargoed het is een continentaal ontbijt en dan moet je ook geen 4 sterren menu van Herman den Blijker verwachten.

Nadat er wat geroosterde broodjes met jam veroberd waren werd de auto weer volgeladen en kon de rit naar Arches beginnen. Een wat later bleek een prachtige rit.

Via de I70 West veranderde het landschap langzaam van witte bergtoppen naar wat vlakkere valleien om vervolgens weer plaats te maken voor bergens met een meer rode gloed. Nadat de insterstate verlaten was via (de bijna verlaten) highway 138 reden we richting deze bergen. Eenmaal aangekomen begon de mooiste rit tot nu toe door een mooie lange canyon. Deze rit eindigde bij de ingang van Arches NP waar het over ging in een een bijna net zo mooie route, maar wel een heel andere.

Arches staat bekend door de grote hoeveelheid natuurlijke bogen die in de loop van miljarden jaren zijn ontstaan door erosie. Nergens in de wereld zijn er zoveel natuurlijke bogen in zo'n relatief klein gebied te zien.

Arches heeft maar één ingang met daarin een 18 mijl (+- 27km) lange weg met twee aftakkingen. Dit maakt het park overzichtelijk en makkelijk toegankelijk.

We besloten bij de grootste trekpleister te beginnen, namelijk Delicate Arch. Deze boog is een symbool voor de staat Utah en staat daarom zelfs op de nummerplaten van deze staat afgebeeld.

De wandeling naar Delicate Arch staat omschreven als uitdagend. Dit heeft te maken met de lengte en het stijgingspercentage van de wandeling. In 2,4 km (enkele reis) stijg je zo'n 200m op een onverhard pad.

Het was een mooie intensieve wandeling, maar het was de moeite waardt, maar helaas kan de schoonheid van deze plek gewoon niet vastgelegd worden met de gevoelige plaat. Je moet het gewoon zien.

Op de weg terug naar beneden begon het ineens te hagelen. Door de harde wind was dit geen pretje, maar na een kleine 10min stopte het met hagelen en kwam de zon weer door.

Na deze wandeling zijn we nog even naar de 'windows section' geweest waar een aantal bogen dicht bij elkaar staan. Na dit rondje besloten we door te rijden naar de slaapplaats van vannacht Moab. Moab ligt op 8km en is een ideale uitvalsplaats voor zowel Arches als Canyonlands.

Na het inchecken zijn we nog even een rondje gaan loppen en hebben we bij de plaatstelijke supermarkt nog wat magnetronvoer gehaald (geen zin om uit eten te gaan) en wat bier.

Morgen opweg naar Bryce Canyon om te eindigen in Kanab. In totaal een rit van ongeveer 5,5 uur, dus ik ga maar weer stoppen met typen, want dan kan ik nog even bijslapen.

Tot later !