Dag 5: Tonga – Lavumisa (Swaziland) - Reisverslag uit Lavumisa, Swaziland van Ivo Scholten - WaarBenJij.nu Dag 5: Tonga – Lavumisa (Swaziland) - Reisverslag uit Lavumisa, Swaziland van Ivo Scholten - WaarBenJij.nu

Dag 5: Tonga – Lavumisa (Swaziland)

Blijf op de hoogte en volg Ivo

17 Maart 2019 | Swaziland, Lavumisa

Dag 4: Kruger – Kwazibukwane

Vandaag stond de tweede dag Kruger op het programma. We hadden nog geen buffels, cheetahs, luipaarden en neushoorns gezien op dag één, dus een extra reden om een kleine omweg richting de uitgang van het park te maken. De totale ronde tot de uitgang zou nu anderhalf ipv een half uur zijn.

Na het ontbijt besloten Joyce en ondergetekende nog even gebruikt te maken van het zwembad. Dat pal achter ons huisje in de hoek van het kamp gesitueerd lag. Mooi simpel en schoon zwembad met een goede watertemperatuur. Wat extra leuk was dat we het zwembad voor onszelf hadden én er liep een aap met een kleintje rond. Dat maakte het safari gevoel echt af.

Eenmaal onderweg richting uitgang van het park had Joke het gevoel dat we nog iets bijzonders zouden spotten. Na voornamelijk alleen Impala's gezien te hebben en gaven wij de hoop bijna op. We konden haast niet bedenken de overige twee van de big five nog te zien, namelijk de neushoorn en de luipaard.

Inmiddels zo'n 4 uurtjes onderweg te zijn geweest, kwamen we bij een rest camp aan waar een bord hing wat die dag en de dag ervoor allemaal gespot was. Hetgeen wij nog graag wilde zien incl. de wilde hond zouden in het laatste deel van het park gezien zijn die dag. Vol goede hoop richting uitgang van het park! Ongeveer een uur later werd onze lange rit beloond: 2 neushoorns redelijk dichtbij de weg. Uiteraard een tijdje bij stil gestaan om van deze zeldzame diersoort te kunnen genieten én om natuurlijk foto's te maken als herinnering. Onze dag kon niet meer stuk.
Helaas geen luipaard gezien het laatste stuk richting het einde van het park.
Net buiten het park, op de brug, stil gestaan om te genieten van de mooie omgeving. Er stonden wat olifanten te grazen en er lag een krokodil te zonnen. Wat een mooie afsluiting van onze ervaringen afgelopen 2 dagen.

Nu op naar Tonga, onze slaapplaats voor vanavond. Eenmaal daar aangekomen in de vroege avond, bleek de dame achter de receptie de reservering niet terug te kunnen vinden én bleek dat ze geen zaken meer deden met Booking.com. “Wat nu”, dachten we. Toen viel ook nog eens de stroom uit. De power shutdown is iets wat in Zuid Afrika veel voorkomend is. Regelmatig gaat overal de stroom eraf voor ongeveer 2 uurtjes. Meestal van 19:00-21:00u.
Uiteindelijk heeft de manager voor ons een andere slaapplaats gevonden op 5 minuten rijden van de oorspronkelijke plek. Twee kamers in een pand wat nog niet is afgebouwd. Prima geslapen en nu op naar onze volgende stop: Lavumisa in Swaziland.
Dag 5: Tonga – Lavumisa (Swaziland)

Na een goede nachtrust in een wederom goed bevallen onderkomen ging de reis vandaag verder naar het zuiden. Oorspronkelijk was het idee om een safari te doen in één van de nationale parken van Swaziland, maar omdat we in Kruger eigenlijk al genoeg gezien hadden besloten we van het plan af te wijken. Een rit dwars door Swaziland eindigend net voor de grens met Zuid Afrika in Lavumisa. Een rit van ongeveer 200km waar we zo'n 3 uur over hebben gedaan. Eén van de oorzaken is dat veel van de wegen 80 of 100km/u als maximum snelheid hebben. Een andere oorzaak is dat de route deels over een weg ging die totaal aan vervanging toe was. Een stuk van 35 km zonder normaal asfvalt. De eerste 25km pothole naar pothole en de overige 10 op onverhard.

Of het nou kwam omdat het zondag was of omdat gewoon weinig mensen een auto hebben hier was het bijna uitgestorven op de wegen. Wel lekker omdat je zo de gehele weg van links naar rechts kon gebruiken om de soms immense gaten te ontwijken.

Eenmaal aangekomen in Lavumisa werden we welkom geheten door de eigenaresse van de Roadside B&B. Op het terrein staan 3 appartementjes naast elkaar wat een beetje de stijl had van een Amerikaans motel. We waren de enige gasten, dus konden kiezen welke we wilden. We besloten de eerste en de derde te nemen aangezien nummer 2 een niet werkende airco had en dit toch wel lekker is onder deze zomerse omstandigheden.

Na het uitladen van de spullen hebben we even stukje gewandeld richting de grensovergang omdat hier een tankstation met een winkeltje zat waar we nog wat drinken konden halen. Geheel in Afrikaanse stijl langs de snelweg over een ezelspaadje. Halverwege kwamen we nog een supermarktje tegen welke gerund werd door twee vriendelijke Indiërs. We besloten hier ook een ijsje mee te nemen en buiten op het muurtje op te eten. Daar werd ons door een lokale jongedame gevraagd of ze met ons op de foto mocht. Mijn vermoeden werd bevestigd toen ik haar vroeg waarom ze een foto van ons wilde nemen. Hier zien ze zelfde een blanke familie die zicht mengt onder de lokale bevolking. Wij op de foto, zij blij.

Om 7 uur konden we bij de B&B eten, dus hadden nog even wat tijd te doden. Joyce pakte haar Rummikub setje en voor we het wisten zaten we aan het avondeten. Een soort van mixed grill van de braai geflankeerd door plakrijst, witte bonen in tomatensaus en tomatensalsa. Het vlees was perfect, maar de hoeveelheid bonen en salsa was aan de kleine kant. Maargoed voor de omgerekend 4eu per persoon mochten we zeker niet klagen.

Morgen rijden we in ongeveer vier uur naar de grote kustplaats Durban in Zuid-Afrika. Hier pakken we een dagje zon, zee en strand voordat we weer een paar uur in de auto gaan zitten richting de Drakensbergen en Lesotho. Vanaf Durban gaan we weer langzaam terug naar het noorden, naar Johannesburg. Vrijdag vliegen we namelijk naar Kaapstad.

• 18 Maart 2019 - 11:48

Jannie Keizer:

Wat een indrukwekkende verhalen weer. Zo Afrikaans met gaten in de wegen, beperkte electriciteit, urenlang spotten. Kijk weer uit naar jullie volgende ervaringen.